1. Klíčové kompetence a Výchovné a vzdělávací strategie

Oblast formulování výchovných a vzdělávacích strategií je pro školy záležitost nová a náročná. Vybrat a správně zformulovat činnost, která povede k rozvíjení klíčových kompetencí žáků, vyžaduje od učitelů dostatek pedagogických zkušeností, ale i možnost seznamovat se a vyzkoušet si nové vyučovací metody a postupy vycházející z nových poznatků pedagogiky a psychologie. Uvědomme si, že školní vzdělávací program je otevřeným dokumentem a školy tedy mají možnost dle potřeby upravovat výběr i formulace výchovných a vzdělávacích strategií podle získaných zkušeností.

Na začátku je třeba si říci, že klíčové kompetence jsou stanovovány z pohledu žáka a výchovné a vzdělávací strategie z pohledu učitele.

1.1. Klíčové kompetence

Klíčové kompetence chápeme jako soubor dovedností, vědomostí, schopností, postojů a hodnot, jako komplexní „výbavu“ žáka. Tato výbava by měla žákům umožnit lépe využít vše, co se naučili – při celoživotním vzdělávání, při osobním rozvoji, při zapojování do společnosti, při vstupu na trh práce apod. Jinými slovy mít kompetenci znamená, že žák (člověk) je vybaven složitým souborem vědomostí, dovedností a postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu žák může úspěšně zvládnout úkoly a situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci, v osobním životě. Mít určitou kompetenci znamená, že se dokážeme v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat a provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj. S klíčovými kompetencemi budou učitelé při tvorbě ŠVP pracovat tím způsobem, že budou vytvářet tzv. výchovné a vzdělávací strategie. Jedná se o metody a formy výuky, o další postupy a činnosti, které učitelé užívají k systematickému rozvíjení některé části klíčové kompetence (částí klíčových kompetencí).

1.2. Výchovné a vzdělávací strategie

Výchovné a vzdělávací strategie chápeme jako společné postupy na úrovni školy, uplatňované ve výuce i mimo výuku, jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence žáků. Výchovné a vzdělávací strategie jsou formulovány prostřednictvím společně uplatňovaných a upřednostňovaných postupů, metod a forem práce, případně aktivit, příležitostí či pravidel.

Výchovné a vzdělávací strategie jsou formulovány ke každé klíčové kompetenci, případně společně pro více klíčových kompetencí tak, aby bylo patrné, ke kterým klíčovým kompetencím se vztahují. Tím dává škola prokazatelně najevo, jak zajišťuje utváření a rozvíjení klíčových kompetencí u všech žáků a všemi pedagogy.

Výchovné a vzdělávací strategie na úrovni školy jsou společné pro všechny učitele. Měly by tedy konkretizovat, jaké postupy, metody a formy práce, příležitosti a aktivity budou uplatňovat (využívat) všichni vyučující školy, bez ohledu na to, jaký vyučovací předmět učí. Pro lepší srozumitelnost je vhodné formulovat je z pozice učitele. Mělo by v nich být jasně a srozumitelně vymezeno, CO a JAK budou učitelé společně uplatňovat. Tyto strategie jsou cíleně směřovány k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků a procházejí celým výchovným a vzdělávacím procesem ve škole.

  • učitelé zadávají žákům takové úkoly, které řeší ve skupinách, jejich výsledky pak prezentují ostatním (KK sociální a personální, komunikativní)

  • učitelé periodicky požadují po žácích zpracování rozsáhlejší (ročníkové, seminární…) práce, žáci si volí témata jim blízká, používají při tom více zdrojů, které konfrontují, výstupy své práce prezentují i s využitím IT technologií ostatním (KK k učení, komunikativní)

  • učitelé při hodnocení žákovských prací využívají sebehodnocení žáků, např. formou týdenních plánů, osobních rozhovorů (KK sociální a personální)

Výchovné a vzdělávací strategie na úrovni předmětu, které jsou společné pro všechny učitele daného vyučovacího předmětu.

Např. v předmětu Český jazyk a literatura (v závorce je uvedena klíčová kompetence, jejíž část tato strategie rozvíjí):

  • učitel zařazuje do výuky diskusi, žáci si zformulují pravidla pro diskusi, kterými se budou řídit, a vyhodnocují, jak se jim je daří dodržovat (KK komunikativní, občanská, sociální a personální)

  • učitel žáky zapojuje do výkladu a organizace hodin, s jeho pomocí si žáci připravují zajímavým způsobem části výkladu a prezentují ho svým spolužákům (KK komunikativní, k učení)

  • učitel žáky učí interpretovat texty, trénuje s nimi typové úlohy zaměřené na čtení s porozuměním, žáci sami připravují takové úlohy pro své spolužáky (KK komunikativní, sociální a personální)

  • učitel do výuky zapojuje jazykové hry (scrabble, kufr aj.), využívá podstatu těchto her i pro tvorbu větších projektů s jazykovou a literární tematikou (KK komunikativní, sociální a personální, k učení, k řešení problémů)

Oba typy výchovných a vzdělávacích strategií mají svou funkci – zatímco strategie společné pro všechny učitele vytvářejí celkové klima školy a neomezují se na jednotlivé předměty, strategie určené pro konkrétní předmět se zaměřují na ty postupy, které jsou vlastní pouze určitému předmětu (nebo skupině předmětů) a které pomáhají utvářet klíčové kompetence žáků způsobem typickým pro tento předmět.

1.3. Zápis ve SMILE

Jednotlivé klíčové kompetence lze rozdělit na profilové kompetence (jakési skupiny kompetencí žáků). Do nich potom již rozepsat konkrétní klíčové kompetence žáků, se kterými se pracuje (zatrhávají se) v jednotlivých předmětech a ročnících. Zatržené konkrétní klíčové kompetence se poté generují do učebních osnov předmětů u příslušných ročníků.

Výchovné a vzdělávací strategie k jednotlivým klíčovým kompetencím na úrovní školy se uvádějí v sekci Kompetence do záložky "Výchovné a vzdělávací strategie na úrovní školy".

Výchovné a vzdělávací strategie k jednotlivým klíčovým kompetencím na úrovní předmětu se uvádějí v Učeních osnovách u jednotlivých předmětů na záložce "VVS".

1.4. Rozklíčování kompetencí ve SMILE

Menu ŠVPKompetence (příp. ikonka na nástrojové liště) umožňuje definovat jednotný systém kompetencí školy. Pracovat můžete se stromem klíčových kompetencí.

Veškeré dostupné možnosti práce s kompetencemi se objevují v řádku ikon nad stromem kompetencí nebo po stisku pravého tlačítka myši nad zvolenou kompetencí.

1.4.1. Kompetence definované v RVP

Na nejvyšší úrovni stromu jsou založeny klíčové kompetence definované v RVP. Pokud myší kliknete na název kompetence levý tlačítkem, v pravé části obrazovky se objeví 4 lišty:

  • Popis v RVP – základní popis klíčové kompetence uvedený v RVP

  • Návrh konkrétních kompetencí z RVP – konkrétní kompetence z RVP. V závorce je uvedeno, kolik z nich z celkového počtu jste již rozvinuli ve svém ŠVP

  • Popis v ŠVP – zde můžete zadat svůj vlastní popis této klíčové kompetence

  • Výchovné a vzdělávací strategie - zde se zadávají VVS na úrovní školy.

Poznámka

Kompetence na základní úrovni stromu není možno smazat.

1.4.2. Profilová kompetence

Ke každé klíčové kompetenci je možno vytvořit několik profilových kompetencí. Provede se to stiskem pravého tlačítka myši na názvu kompetence, objeví se lokální menu a z něj vyberete položku "Přidat profilovou kompetenci kompetenci".

Profilovou kompetenci můžete také vytvořit s použitím kompetencí v RVP a to následujícím způsobem:

  1. Zvolte klíčovou kompetenci.

  2. Najděte si v okně vpravo v „Položkách kompetence“ kompetenci, kterou chcete použít.

  3. Tu přetáhněte myší do levého okna a "položte" na klíčovou kompetenci.

Varování

V tomto případě však nedochází k navázání vaší profilové kompetence na kompetenci z RVP!

Jak je již z názvu patrno profilová kompetence se objeví v profilu absolventa. Profilová kompetence navíc tvoří skupinu několika konkrétních kompetencí, slouží tedy především k lepší organizaci a struktuře stromu kompetencí. Každou profilovou kompetenci je možno rozdělit právě na několik konkrétních kompetencí. Při založení profilové kompetence se zadává pouze její název a podrobnější popis.

Založenou profilovou kompetenci můžete smazat, včetně všech konkrétních kompetencí pod ní, stiskem pravého tlačítka myši a výběrem položky "Smazat profilovou kompetenci".

1.4.3. Konkrétní kompetence

Založení konkrétní kompetence se provádí stiskem pravého tlačítka myši na profilové kompetenci volbou položky "Přidat konkrétní kompetenci".

Při založení se zadává název a bližší popis kompetence a navázání na příslušnou kompetenci v RVP

Uvedené konkrétní kompetence bude možné při sestavování učebních osnov jednotlivých ročníků označovat jako cíle k naplňování v jednotlivých předmětech a ročnících (více v příslušné kapitole). Naplnění dané konkrétní kompetence v určitém ročníku určitého předmětu nebo projektu je vidět vpravo dole v políčku "Použito v:".

Konkrétní kompetenci můžete při vytvoření navázat na odpovídající kompetenci v RVP následujícím způsobem:

  • Zvolte klíčovou kompetenci.

  • Definujte v ní kompetenci profilovou. Ta bude u SŠ vypsána v profilu absolventa.

  • Znovu označte klíčovou kompetenci a najděte si v okně vpravo v liště Položky kompetence tu kompetenci, kterou chcete rozvíjet.

  • Tuto přetáhněte myší do levého okna a "položte" na profilovou kompetenci.

nebo

  • Zvolte klíčovou kompetenci.

  • Definujte v ní kompetenci profilovou. Ta bude u SŠ použita v profilu absolventa.

  • Nyní přidejte konkrétní kompetenci.

  • V okně vpravo klikněte na tlačítko Navázáno na:, vyberte kompetenci z RVP a uložte.

Konkrétní kompetenci můžete navázat (resp. převázat) na zvolenou kompetenci v RVP i dodatečně následujícím způsobem:

  • Zvolte klíčovou kompetenci a najděte si v okně vpravo v liště Položky kompetence tu kompetenci z RVP, na kterou chcete navázat.

  • Tuto přetáhněte myší do levého okna a "položte" na vaši konkrétní kompetenci, která buď není navázána nebo byla původně navázána špatně. Pokud konkrétní kompetence nebyla navázána, tak dojde k jejímu navázání. Pokud již byla navázána, dojde k jejímu převázání.

Pokud je kompetence z RVP ve vašem ŠVP již rozvíjena (použita), má šedý podklad.

1.4.4. Přesun a kopie kompetencí

V případě, že chcete již zapsanou kompetenci přesunout na jiné místo ve stromu, stačí na ní stisknout levé tlačítko myši, držet ho stisknuté a přemístit kompetenci do nového umístění. V případě, že v průběhu přesouvání držíte stisknutou klávesu Ctrl, vytvoří se kopie kompetence, původní zůstane na svém místě.

Takto lze přesouvat (kopírovat) jak konkrétní kompetenci, tak i profilové se všemi konkrétními kompetencemi, které obsahuje.

1.4.4.1. Přenos kompetencí do jiného ŠVP

Pokud jste si již v jednom ŠVP rozpracovali kompetence a chcete si je přenést do jiného ŠVP, zvolte nad stromem kompetencí ikonku . Objeví se okno:

Nejprve vyberte kompetence, které chcete přenést do jiného ŠVP.

Poté vyberte cílový ŠVP.

V cílovém ŠVP můžete původní kompetence přepsat novými.

Tip

Tuto funkci použijete nejlépe při tvorbě více ŠVP, bez ohledu na RVP.

1.4.5. Kontrola pokrytí RVP

Při práci s kompetencemi můžete provést také ihned kontrolu, zda pokrýváte všechny kompetence a jejich položky definované v RVP.

Stiskem tlačítka se otevře okno, ve kterém se Vám zobrazí všechny položky kompetencí z RVP a červenou tečkou jsou označeny ty, které v ŠVP nejsou pokryty.